Drugi temat to niedawno na allegro znalazłem do kupienia kalkę z oznaczeniem parowozu Pm 1 (w skali H0) . Czy takie parowozy jeżdziły w barwach PKP i jaka była to seria niemieckich bąć terz pruskich parowozów
Pozdrawiam
Forum dyskusyjne
Pm 1
-
-
Oznaczenie serii PKP Pm1 były przeznaczone dla niemieckich maszyn serii 01 (międzywojenne, tzw. Einheitsloki, czyli lokomotywy budowane dla świeżo utworzonych DRG). Z tego co wiem, na PKP był tylko jeden egzemplarz, zdaje się, zę został właczony do serii Pm2 (ex 03 DRG - lżejsze, bo z naciskeim osi tylko 18 ton).
-
Dzieki
-
Witam
Mam pytanko , czy waidom coś jaki parowóz 01 został wcielony do PKP i co sie z nim pózniej stalo -
Piwowoński podaje, że jako Pm1-1 został przyjęty na stan PKP lok nr 01 053, i że był eksploatowany do 1960 r.
W Atlasie parowozów P. Terczyńskiego podano, że maszyna ta była wyprodukowana w 1931 roku (trochę zaskakujące, bo np. 01 087 i 01088 były z 1930 r., ale możliwe) i że w 1951 r. wcielono go do serii Pm2. Koncept troche dziwny, bo 01 miał większe naciski osi niż 03 (właściwy Pm2)... ale tego typu "zwijanie" nielicznych serii na powojennych PKP się zdarzało - przypomnę choćby Ty3, które zostały wcielone do serii Ty43 (ale w przypadku Ty3 i Ty43 nie było żadnych różnic konstrukcyjnych, podczas gdy niemieckie 01 i 03 jeżeli miały jakieś współzamienne podzespoły to nieliczne... na pewno miały inne kotły i silniki).
Prawdopodobnie pierwszą parowozownią macierzystą loka 01 053 DRG był Hannover Ost - w Reichsbahn-Album figuruje on na tam zrobionej fotografii razem z jeszcze ok. ośmioma lokami serii 01. -
Tomisław Czarnecki na swojej stronie internetowej zamieścił następującą informację:
"Oznaczenie Pm1-1 nadano maszynie omyłkowo uznanej za parowóz serii 01 (nr 01 027), w rzeczywistości było to jednak parowóz 03 027. W 1951 Pm1-1 przeniesiono do serii Pm2, przyznając mu numer inwentarzowy 35 po parowozie skasowanym w 1948 r."
W książce Piwowońskiego jest sporo błędów i nieścisłości, i dla mnie jako źródło informacji ta książka jest mało wiarygodna.