Forum dyskusyjne

Przeszukiwanie forum

kkStB 80 z nawiewnicą

W Narodowym Archiwum Cyfrowym trafiłem na takie zdjęcie:
https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/232044/2a08d4d710d2584ad67342284155eb2a/
opisane jako: "Parowóz kkStB 80 (oznaczenie PKP - Tw12) z zainstalowaną eksperymentalną nawiewnicą do ogrzewania węgla."
Czy pokazane urządzenie rzeczywiście służy do ogrzewania węgla? Jeżeli tak to jaki jest cel ogrzewania węgla - co ono daje?

To tak naprawdę podgrzewacz powietrza. Proste urządzenie, które w różnych formach jest całkowicie powszechne w większych kotłowniach stacjonarnych i elektrowniach. Podgrzewanie powietrza stosuje się, by zminimalizować stratę energii (entalpii) w spalinach, dodatkowo poprawia się proces spalania i zmniejszają się naprężenia cieplne związane z różnicą temperatur. Podgrzewacz powietrza zastosowany był też, chociaż innej konstrukcji - na polskiej Ok55. Zresztą był bym wdzięczny, jeżeli ktoś miałby informacje na jego temat.

Zgadza się, służyło to do podgrzewania powietrza, ale chyba nie przyniosło oczekiwanych efektów. Eksperyment prowadziły koleje austriackie, to samo zdjęcie jest w książce 'Triebfahrzeuge österreichischer Eisenbahnen: Dampflokomotiven BBÖ und ÖBB '. Jest to 80.4911 (Wiener Neustadt 5698/1921 - w książce omyłkowo podano 1912). Badania były w latach 1933-1937.